måndag 7 februari 2011

Dagens sampling #2

Samplingar håller mig ibland vaken ibland, och inte sällan överraskar de åtminstone mig ganska brutalt. Som idag, när jag upptäckte att Bloodhound Gangs The Bad Touch hela melodi är tagen rakt av från det brittiska synthpopbandet Pet Shop Boys In the Night. Inte vad jag väntade mig.

Nåväl, nog om Bloodhound Gang. Det jag egentligen ville dela med mig av var något helt annat. Rapparen Skee-Lo gjorde '95 en hejdundrande succé med I Whish. (Låten i sig skiljer sig enligt min åsikt från mycket annat i musikvärlden. Få gör ner sig själv utan skyller ofta sina brister på andra, och i de fall självkritik finns är den ofta deprimerande. Här konstaterar Skee-Lo helt enkelt att han varken är störst, bäst eller vackrast, men att livet vore ganska gött om han vore det.) Soundet från låten är lånad från Bernard Wrights funk- och discolåt Spinnin' från '81. Lånet är naturligtvis helt legitimt och inte minst I Wish vinner på att låten går i dur och gör en åtminstone lite positiv.





Fred ut,

White Boi Gus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar